Teamsamenstelling en talentherkenning

Het selecteren en samenstellen van teams is één van de kerntaken van de technische commissie. De manier van selecteren en samenstellen van teams hangt volledig af van de ambities, leden, niveau en cultuur van de vereniging. Er zijn verschillende aspecten om te overwegen. Hoewel selecteren per vereniging anders werkt, staat er onderaan deze pagina een adviesblok vanuit het KNKV over het samenstellen teams en het selecteren van spelers. Dit adviesblok is gemaakt op basis van de mening van korfbal experts en wetenschappelijk onderzoek.

Selecteren en samenstellen

Om als vereniging je eigen visie te vormen op selecteren en teamsamenstelling helpt het de volgende vragen te beantwoorden:

  • Is er verschil in selecteren tussen wedstrijdkorfbalteams en de breedtekorfbalteams?
  • Is er verschil in selecteren tussen seniorenteams en jeugdteams, of binnen de senioren/jeugd?
  • Vanaf welke leeftijd ga je selecteren op kwaliteit?
  • Speelt motivatie een rol?
  • Wanneer maak je selecties bekend?
  • Hoeveel spelers zitten er in elk team?
  • Wat voor gevolgen hebben deze keuzes voor de vereniging?
  • Wordt er gekozen voor onderscheid in selectieteams en niet-selectieteams?
  • Wat zijn de criteria voor de niet-selectie teams? Denk aan vrienden/vriendinnen, trainingsfrequenties, teamgrootte en trainers.

Neem dit mee in het beleid over selecteren en samenstellen. Sluiten de antwoorden aan bij de kernwaarden en ambities van je vereniging?

Trainers verdelen


‘’Een ouder die alleen maar stimuleert wat er goed gaat, is al een betere trainer dan een trainer die alleen maar zegt wat er fout gaat.’’

Het verdelen van je trainers

Hoe verdeel je je trainers over de teams? Afhankelijk van het beschikbare aantal trainers zijn er verschillende aspecten waar je over kunt nadenken als vereniging:

  • Krijgen de hoogste teams van elke leeftijdsklasse de ‘beste’ trainers?
  • Zet je ervaren trainers bij elkaar, of verdeel je ze juist in combinatie met onervaren trainers?
  • Mogen trainers zelf hun voorkeuren voor teams doorgeven?
  • Werk je met trainersduo’s?
  • Trainen teams samen?
  • Welke trainers passen het beste bij welke teams?
  • Kunnen trainers leren van elkaar?
  • Zijn er trainersbegeleiders?
  • Is er verschil tussen het begeleiden van jeugd/senioren-trainers
  • Houd je rekening met de ambities van de trainer?

''Talentontwikkeling op jonge leeftijd is een illusie. Meer dan de helft van de tijd hebben we het mis als het gaat om het herkennen van talent onder de 15 jaar.''

Talentontwikkeling

Hoe je omgaat met je talenten binnen vereniging sluit aan op het selecteren en samenstellen van teams. Talentontwikkeling is een onderwerp waar zowel grote als kleine verenigingen veel mee bezig zijn. Want hoe zorg je dat je leden zich het beste kunnen ontwikkelen, en krijgt het ene lid daar meer kansen voor dan het andere lid? Hoe je selecteert is afhankelijk van wat je ambities als vereniging zijn. De volgende vragen zijn het waard om te overwegen wanneer je talentontwikkeling beschrijft.

  • Wie bepaalt wat een ‘talent’ is?
  • Vanaf welke leeftijd doen we aan talentontwikkeling en begeleiding?
  • Speelt motivatie een rol?
  • Mogen talenten sneller doorstromen naar hogere teams; zowel binnen een leeftijdscategorie als tussen? Wat zijn de gevolgen daarvan?
  • Scout je als vereniging talenten, zo ja, vanaf welke leeftijd?

Tips en advies

  • Tot de groeispurt is er weinig te zeggen over de kans van slagen van een talent. Het is dus belangrijk om de top open te houden voor zoveel mogelijk potentiële talenten. Dit betekent concreet dat we adviseren om tot en met de C teams geen selectiebeleid te voeren. (bron)
  • Train in grote groepen en probeer het niveau van de training over de volle breedte te versterken. Ook in teams hoger dan de C is het verstandig om in grotere groepen te blijven trainen.
  • Verdeel je trainers met kwaliteit over de hele breedte in de jeugd in plaats van de beste trainers alleen op het eerste team te zetten.
  • Wanneer je met grotere groepen traint kan het succesvol zijn om trainers op te leiden in die groepen. Heb je bijvoorbeeld een heel bevlogen trainer, en train je samen met drie teams? Dan kan de bevlogen trainer de hoofdlijn bepalen, en hij/zij geeft de andere trainers instructies/begeleiding tijdens de training.
  • Qua aantal personen in een team is het verstandig om oplopende aantallen te hebben naarmate het niveau lager wordt.
  • Hoe lager het niveau van een team, hoe belangrijker het is dat je een pedagogisch geschoolde trainer voor de groep zet.
  • Verandering van cultuur is moeilijk en kost tijd! Het is van belang dat er goede communicatie is richting de coaches, leden en ouders, ofwel de hele vereniging. Er moet eenheid in het beleid zijn.
  • Maak als trainer je selectie tijdig bekend, vóór de zomer. Op deze manier neem je je leden serieus. Bedenk wat voor invloed het heeft op je spelers als ze één week voor de eerste wedstrijd naar het 2e/3e/4e worden gezet. Bedenk wat voor invloed het heeft als kinderen bang zijn dat ze niet in een bepaald team komen, en wat voor invloed dit ook op ouders heeft. Voorkom teleurstellingen door tijdig duidelijk te zijn!