ERIMA en Korfbaltotaal.nl steunen verenigingen met #stayfit-shirt

Het coronavirus stak de kop op, het verenigingsleven kwam stil te liggen. Dat laatste was voor ERIMA en Korfbaltotaal.nl het sein om in samenwerking met het KNKV sportshirts te ontwikkelen, waarmee leden en fans hun korfbalvereniging financieel kunnen steunen. Per elk verkocht #stayfit-shirt (clublogo naar keuze, 17,95 euro exclusief verzendkosten) gaat vijf euro naar de vereniging naar keuze. Inmiddels zijn al zo’n 1200 exemplaren shirts verkocht en hiermee zijn al circa 125 verenigingen geholpen.

“Het doet me goed dat er al zo’n mooi aantal shirts verkocht is. Het geeft aan dat het een juiste actie op het juiste moment is. Buiten het feit dat je een mooi shirt ontvangt, zie je dat mensen op deze manier hun betrokkenheid aan de vereniging tonen. Dat is een mooi gebaar en een geweldige opsteker voor de vereniging.” Aan het woord is Arian Verrijt, directeur van KNKV-partner ERIMA. “Wij zijn blij dat wij hier samen met Korfbaltotaal en het KNKV een bijdrage aan kunnen leveren. Deze actie toont aan waar ERIMA altijd voor staat, namelijk het ‘get together and win-gevoel’.” Jouke Tuinstra, directeur van KNKV-partner Korfbaltotaal.nl/Muta Sport BV: “Vanaf het eerste moment dat het idee geopperd werd, zijn we direct met veel enthousiasme aan de slag gegaan. We zagen natuurlijk als geen ander dat de verenigingsmarkt ineens op slot zat. De teamsport is voor ons de belangrijkste tak binnen onze organisatie, van belang om waar mogelijk ons steentje bij te dragen richting in dit geval de korfbalverenigingen. In samenwerking met het KNKV en ERIMA hebben we razendsnel deze aantrekkelijke actie opgezet. Aangezien de verenigingen zo goed als niets omzetten op hun accommodaties en de kosten wel doorgaan is de donatie via dit shirt een prima geste.”

Achter de schermen bij ERIMA

In oktober 2019 heeft ERIMA een volledig nieuw en supermodern distriebutiecentrum in Duitsland in gebruik genomen. Verrijt: “In dit enorme pand houden wij, op ruim twintigduizend vierkante meter constant zo’n 3,5 tot 3,8 miljoen artikelen op voorraad. Vanuit dit centrum verzenden wij onze pakketten naar ruim 23 landen in Europa, waaronder natuurlijk ook Nederland.” Het distributiecentrum door ERIMA ook wel het ‘Home of Teamsport’ genoemd, is grotendeels ingercht met het ultramoderne Autostore-systeem. Verrijt: “Hier zijn naast onze vaste medewerkers dagelijks vijftig robots aan het werk om orders via ruim 150.000 kratten met artikelen te verzamelen en ze af te leveren bij de verzamelstations, waar de orders door onze medewerkers gecontroleerd en compleet gemaakt worden. Dit nieuwe systeem zorgt ervoor dat de geplaatste orders van onze winkeliers nog sneller verwerkt en uitgeleverd worden, ook grotere verenigingsorders en natuurlijk de vele shirts voor de actie. ERIMA is tenslotte teamsportspecialist en met het nieuwe onderkomen geheel klaar voor de toekomst.”

Korfbaltotaal.nl in actie

Zodra de actie online kwam, kreeg Korfbaltotaal.nl gelijk de eerste bestellingen binnen. Tuinstra: “Voor ons was het in eerste instantie lastig inschatten hoeveel shirts we moesten bestellen en laten bedrukken. Ondertussen zitten we in de vierde fase. Bij binnenkomst van de shirts worden ze eerst voorzien van de basisbedrukking en daarna van het clublogo van de gekozen vereniging. Dit is wel even een klusje gezien het grote aantal verschillende verenigingen. Na de bedrukking wordt alles verzonden, dit hebben we gezien het aantal ook weer in verschillende fases gedaan.”

Verrijt en Tuinstra ontvingen allebei veel positieve reacties op de actie. Tuinstra: “We hadden en hebben ook veel prettige gesprekken met de deelnemende verenigingen en leden. We hebben veel telefonisch contact gezocht en al snel wordt er dan gesproken over de huidige situatie bij de vereniging. Wij nemen met alle deelnemende verenigingen nogmaals contact op en doen ze een sponsorvoorstel voor het nieuwe korfbalseizoen vanuit Korfbaltotaal. Dit doen we uiteraard in samenwerking met ERIMA.”