Rapid slaat met RapidFriends nieuwe sponsorweg in

Het Haarlemse Rapid heeft in 2010 de sponsoraanpak van de vereniging veranderd. Alle sponsors werden benaderd om RapidFriend te worden en op de borrels voor die doelgroep kwamen al snel ook particulieren en de stille donateurs af. Resultaat: meer betrokkenheid van de sponsoren en zelfs een mooie invulling van het hoofdsponsorschap.

“Het moest anders”, dacht John Goedhart (sponsorcommissie Rapid) in 2010. “Met ons bedrijf was ik sponsor bij meerdere clubs, waar ik dan telkens één keer per jaar voor een wedstrijd werd uitgenodigd. Na die wedstrijd stond ik dan telkens weer te borrelen met mensen die ik toch al kende uit het bedrijfsleven of mijn vriendenkring. Ik realiseerde me dat dit bij mijn vereniging Rapid eigenlijk niet anders was. Om onze sponsors beter te binden aan de leden - en andersom - hebben Edward Molenaar (bestuurslid en sponsor) en ik voor Rapid een nieuwe sponsorborrel bedacht.”

Sponsorborrel met actie

Voor een klein bedrag extra ben je als sponsor van de Haarlemse tweedeklasser lid van de RapidFriends, waardoor je drie keer per jaar welkom bent op een aangeklede borrel met livemuziek en een activiteit. Goedhart: “In de praktijk houdt dit in dat de sponsors rond etenstijd worden uitgenodigd voor een borrel op de vereniging, waar ook de selectie nadrukkelijk wordt gevraagd aanwezig te zijn in trainingspak. De ene keer is het een wijnproeverij, de andere keer een pubquiz en de muziek is dusdanig dat je lekker met elkaar kunt praten. Voor die muziek maken we gebruik van jong talent uit Haarlem en omstreken.”

Bij elke borrel is er een interview met de voorzitter en als het uitkomt is er ook een actie om geld voor de vereniging in te zamelen. Goedhart: “Zo hebben wij eens aan alle sponsors onze kantinetafels ‘verkocht’ zodat hun logo daar op zou komen. Ook de gebruikelijke ‘verkoop’ van wedstrijdballen is vaak in vijf minuten gedaan.”

De totale opbrengsten van de RapidFriends worden gebruikt voor zaken waarvoor het bestuur geen mogelijkheden heeft. “Zoals een beamer en groot scherm, bussen voor de hele vereniging naar de kampioenswedstrijd van het eerste en een elektrische fiets voor een ernstig ziek lid van de club. Het eerste jaar van de RapidFriends is er een AED-apparaat met cursus aangeboden aan de vereniging.”

“Om onze sponsors warm te krijgen voor de borrels hebben we ze de eerste keren persoonlijk benaderd door echt bij ze langs te gaan en daar werd goed op gereageerd. Nu het goed loopt houden wij ze op de hoogte met een nieuwsbrief en plaatsen we geregeld een sponsorpost op onze Facebook- en Instagram-pagina."

Particulieren

De sponsorborrels waren al snel zo succesvol, dat ook particulieren lid worden van de RapidFriends. Dit zijn bijvoorbeeld ouders van jeugdleden, donateurs en oud-leden. “Daarom hebben wij naast het zakelijke lidmaatschap (à 250 euro per jaar) ook een particulier lidmaatschap (à 150 euro per jaar) gemaakt en dit komt de sfeer enorm ten goede. Sponsors ontmoeten zo ook hun klanten. Inmiddels bestaan de RapidFriends uit 21 bedrijven en 15 particulieren.” Goedhart vervolgt: “Doordat we de sponsors actief laten zijn op deze borrels reageren ze erg positief. Vervolgens vragen we ze om de volgende keer een bevriende relatie mee te nemen, die onze vereniging kan leren kennen en mogelijk ook kan instappen bij de RapidFriends.”

De RapidFriends bleken ook de uitkomst toen vorig jaar de hoofdsponsor van Rapid aangaf te gaan stoppen. “Dit werd besproken binnen de RapidFriends en toen ontstond het idee om een aantal RapidFriends hoofdsponsor te maken. “Met zes ‘kleinere’ sponsorbedragen brengen ze gezamenlijk het geld van één grote hoofdsponsor in. Een mooie constructie waar iedereen erg blij mee is”, aldus Goedhart.

Aandacht in coronatijd

Het organiseren van aangeklede borrels is in deze coronatijd natuurlijk niet mogelijk, maar Goedhart en co laten zich niet uit het veld slaan. Zo hebben ze, als alternatief voor de jaarlijkse haringparty, alle RapidFriends thuis een pakketje met haring en korenwijn gebracht. “Dit werd als zeer fijn ervaren door alle Friends.” Hij besluit: “Alles draait om het elkaar waarderen en aandacht geven. Dat begint bij een actieve sponsorcommissie, waarvan de leden bij voorkeur een flink netwerk hebben. Zulke functies binnen een vereniging kunnen ook door niet spelende leden worden ingevuld.”

Simpel: ‘Blijf vooral intensief communiceren’

Simpel is al een aantal jaren partner van de korfbalsport. De sympathieke telecomaanbieder is niet alleen verbonden aan het KNKV, maar sponsort ook diverse verenigingen. Vier korte vragen aan Axel Vogel, manager Sponsoring en Brand-activatie bij Simpel.

Wat is de reden voor Simpel om zich te verbinden aan korfbal?

“Korfbal verbindt generaties en is geschikt voor activaties. Korfbalverenigingen zijn over het algemeen goed georganiseerd en er is sprake van een sterk verenigingsgevoel.

Waarin onderscheidt korfbal zich van de andere sporten die Simpel steunt?

“Korfballers staan over het algemeen met beide benen op de grond. Korfbal staat voor Hollands, nuchter en diversiteit.”

In deze coronatijd is het soms lastig om gemaakte afspraken met sponsoren na te komen. Hoe gaat Simpel hier mee om?

“Gelukkig kunnen wij onze verplichtingen na blijven komen. We zullen bij een langdurige stop nieuwe aanvullende afspraken moeten maken en merken wel dat sommige verenigingen het lastig vinden om met deze onwenselijke situatie om te gaan.”

Tot slot. Heb je nog tips voor onze verenigingen?

“Blijf vooral intensief communiceren met je sponsors en vraag af en toe wat je voor ze kunt betekenen.”

Businessclub zorgt voor nieuwe (hoofd)sponsors bij TOP (S)

In 2008 promoveerde het Sassenheimse TOP naar de Korfbal League, waarin het inmiddels vijf titels wist te bemachtigen. TOP kwam het korfbalwalhalla in als TOP/Wereldtickets.nl en heette achtereenvolgens TOP/Justlease.nl, TOP/Quoratio en TOP/SolarCompleet. Omdat het contract met SolarCompleet afgelopen seizoen afliep, ging TOP al vrij snel in het seizoen op zoek naar een potentiële nieuwe hoofdsponsor. In december 2019 waren er nog twee serieuze kandidaten over, waarvan één LITTA was, een startup-bedrijf in duurzame fietsverlichting. Ruud Westerbeek, voorzitter van TOP/LITTA: “Door de activiteiten van onze Business Club hadden we steeds contact met Peter Kales, in de afgelopen jaren een grote sponsor voor veel verenigingen in de bollenstreek en ook de man achter SolarCompleet en Wereldtickets.nl. Hij heeft geïnvesteerd in LITTA en zet met de tweejarige verbintenis aan TOP in op naamsbekendheid voor het bedrijf.” TOP presenteerde de naamgevend hoofdsponsor tijdens de eerste helft van de veldcompetitie, waarna vanwege de coronamaatregelen alles stil kwam te liggen. “Nu is het hopen dat de Korfbal League zo spoedig mogelijk van start kan gaan. Mooi nieuws is dat we afgelopen maand Royal Lemkes, leverancier van planten aan het grootwinkelbedrijf, hebben mogen verwelkomen als sub-hoofdsponsor. Dit bedrijf is ook ‘binnen gekomen’ via een businessclublid. In die businessclub steken we als TOP heel veel tijd en hierin investeren kunnen we iedere vereniging aanraden”, zo besluit Westerbeek.