Eén loket voor alle vragen moet het de vereniging makkelijker maken
Waar moet je als korfbalvereniging precies naartoe als je ondersteuning op een bepaald terrein wilt of een specifieke vraag hebt? Dan stuit je als verenigingsbestuurder of –vrijwilliger nu soms nog op een jungle waarin je met je vraag verdwaalt. Daar gaat verandering in komen: sportbonden en -organisaties zijn bezig met het opzetten van één overzichtelijk loket voor verenigingsondersteuning.
Rond een vereniging bevindt zich nu nog een web met partijen en organisaties die faciliteren, ondersteunen, informatie verstrekken en/of advies geven. ,,Dat maakt het voor verenigingen soms behoorlijk onoverzichtelijk bij wie en waar ze precies moeten zijn voor het verkrijgen van informatie of de beantwoording van hun vraag. Er komt zoveel informatie op hen af, dat het vaak onduidelijk is waar zij moeten zijn. Bij hun sportbond, bij hun gemeente of juist bij een sportservice-organisatie?’’, schetst verenigingsadviseur Mark Tissink van het KNKV.
Grootte
Vanuit NOC*NSF is, in samenwerking met sportbonden en organisaties zoals het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), gekeken naar hoe de verenigingsondersteuning eruit ziet. ,,Daaruit is gebleken dat het anders en efficiënter kan’’, stipt Mark aan. ,,Het is veel praktischer om per gemeente of per regio, al naar gelang de grootte van het te clusteren gebied, één loket te creëren waar verenigingen met hun vragen terecht kunnen. Bij dat loket wordt de vraag dan meteen bij de juiste persoon, organisatie of instantie neergelegd zodat verenigingen ook niet meer kunnen verdwalen in de stortvloed aan informatie. Voor sportspecifieke vragen zou dat bijvoorbeeld een sportbond zijn, maar als het gaat om subsidie of een accommodatievraagstuk dan zou dat bijvoorbeeld de gemeente zijn.’’
'Het is veel praktischer om per regio één loket te creëren waar verenigingen met hun vragen terecht kunnen.'
De toekomst van clubondersteuning
Op een zestal plekken in Nederland, waaronder Dordrecht en Gelderland, is momenteel een pilot gestart met zo’n loket. ,,Uit die pilot moet blijken hoe het loket in de praktijk werkt en of vragen gericht beantwoord worden.’’
Ook tijdens de werkconferentie ‘De toekomst van clubondersteuning', die in november in Utrecht plaatsvond, stond de toekomst van verenigingsondersteuning centraal. ,,Met driehonderd mensen uit het gehele land hebben we toen een hele mooie bijeenkomst gehad, waarin de loketfunctie ook ter sprake is gekomen’’, vertelt Mark. ,,Als verenigingsadviseur juich ik de komst van één loket enorm toe. Met die nieuwe opzet is het voor mij als verenigingsadviseur maar ook voor mijn collega’s binnen het KNKV straks mogelijk om veel gerichter te werken omdat de vragen die écht voor ons zijn ons dan veel sneller zouden moeten bereiken.’’