Inspirerende werksessies en creatieve ideeën rondom het versterken van het korfbalimago
Erik Broeren, Manager Marketing en Communicatie, vertelt over de voortgang van het project 'Het versterken van het korfbalimago'. "Dit project, ontstaan vanuit ons strategisch plan, richt zich op het breder uitdragen van de kernwaarden die onze sport uniek maken: dynamisch, open, samen en gelijkwaardig. Het hoofddoel is het versterken van zowel het imago als de beleving rondom korfbal, met de primaire focus op sportliefhebbers en een secundaire focus op korfballers. Sinds de zomer van 2023 zijn er mooie stappen gezet.”
Foto: Frank Stollman
Selectie van kernwaarden
Het versterken van het korfbalimago is begonnen met onderzoek onder sportliefhebbers en korfballers naar de kernwaarden van korfbal. Daar kwamen de vier waarden dynamisch, open, samen en gelijkwaardig uit. "Het doel is dat de korfbalwereld deze waarden meer gaat uitdragen, zodat het imago en de beleving van korfbal worden versterkt onder sportliefhebbers. De bovengenoemde vier waarden waren de uitkomsten waar de respondenten, zowel de sportliefhebbers als de korfballers, op 'aan' gingen", vertelt Erik over het proces.
Erik is zelf geen korfballer en behoort tot de doelgroep van sportliefhebbers. "Daardoor begrijp ik de uitdagingen waarmee de sport te maken heeft. Aanvankelijk keek ik ook op een bepaalde manier naar korfbal", geeft hij toe. "Ik begreep echter al snel wat de sport zo uniek maakt. Toen ik begon te kijken naar de dynamiek en intensiteit ervan, naar het bijzondere aspect van mannen en vrouwen die samenwerken, werd ik gegrepen. Ik doorliep zelf die reis en werd een ambassadeur van de sport."
Werksessies bij verenigingen
"Een belangrijke vervolgstap om deze kernwaarden te activeren, was het betrekken van een aantal afdelingen binnen het KNKV, maar ook zeker de verenigingen. In het kader daarvan heb ik de afgelopen maanden verschillende werksessies geleid bij diverse verenigingen. Tijdens deze bijeenkomsten hebben gepassioneerde mensen uit de korfbalgemeenschap zich gebogen over de activatie van onze kernwaarden", legt Erik uit. Enthousiast vervolgt hij: "Samen hebben ze een breed scala aan innovatieve ideeën en initiatieven bedacht om het imago rondom hun vereniging te verbeteren. Van het organiseren van familiedagen tot het opzetten van een gedeelde agenda, waarin alle lokale en regionale toernooien worden vermeld. Ik vond deze sessies enorm inspirerend. Met de uitkomsten kunnen we aan de slag om, aan de hand van de kernwaarden, meer beleving te creëren bij de korfbalverenigingen."
"Het is daarnaast mooi om te zien dat tijdens de werksessies veel ideeën zijn ontstaan waar de verenigingen meteen zelf mee aan de slag kunnen", zegt Erik. "De verenigingen hebben laten zien dat ze in staat zijn om zelf initiatief te tonen en vernieuwende stappen te zetten. Maar het is ook duidelijk geworden dat sommige initiatieven niet zonder de expertise en middelen kunnen die het KNKV kan bieden."
Inzet van het KNKV
Ook binnen het KNKV worden veel inspanningen geleverd om het korfbal positiever imago te geven. "We investeren aanzienlijk in PR en andere initiatieven om het korfbal in een positief daglicht te plaatsen", benadrukt Erik. "Tijdens het recente WK Korfbal in Taiwan heeft ons content-team bijvoorbeeld enorm veel zichtbaarheid gecreëerd, waardoor de sport op een grotere schaal onder de aandacht is gekomen."
Deze strategische investeringen van het KNKV in PR en zichtbaarheid hebben bijgedragen aan het vergroten van de bekendheid en aantrekkingskracht van korfbal op nationaal en internationaal niveau. "We streven ernaar om de zichtbaarheid van de sport op verschillende platforms naar een breder publiek te vergroten", voegt Erik toe. "Het is fantastisch om te zien hoe deze inspanningen van het KNKV samenkomen met de verschillende initiatieven van lokale verenigingen. Zo ontstaat er een krachtige synergie, die het korfbal als geheel versterkt."
Foto: Marco Spelten