Inkomsten genereren: voorbeelden uit de praktijk

Inkomsten voor je vereniging genereren kan op verschillende manieren. In deze editie van KNKV Magazine worden drie belangrijke pijlers kort toegelicht. Verder gaan vertegenwoordigers van TOP/LITTA, Aurora, Revival en KV Madjoe in op een succesvolle actie van hun vereniging.

Drie manieren om extra inkomsten te genereren

Externe inkomstenbronnen

Hierbij kun je denken aan sponsoring: het aantrekken van externe partners die je vereniging financieel ondersteunen in ruil voor bijvoorbeeld zichtbaarheid op kleding, boarding langs het veld of tijdens uitzendingen van bijvoorbeeld livestreams. Ook is fondsenwerving een mogelijkheid. Hiervoor zijn talloze voorbeelden te bedenken zoals het organiseren van een veiling, sponsorloop of bijvoorbeeld door deel te nemen aan maatschappelijke initiatieven zoals Rabo Clubsupport.

Tip: bedenk goed met je groep vrijwilligers hoe je sponsoren kunt behouden. Binnenhalen is één, maar behouden is minstens net zo belangrijk.

Samenwerken met je omgeving

Kijk goed wat er speelt in je omgeving. Zijn er bijvoorbeeld verenigingen in de buurt waar je je krachten mee kunt bundelen? Of is er een lokale ondernemer, die bijvoorbeeld een spaarsysteem kan opzetten? Ook zijn er af en toe lokale initiatieven via de gemeente waar je op aan kan sluiten. Infomeer hiervoor bij je lokale sportadviseur.

Tip: Onderhoud goed je contacten met de lokale overheid of de lokale sportadviseur.

Verhogen van je omzet/ Commercieel gebruik van je accommodatie

Organiseer een toernooi, evenement of een feestavond in je kantine. Je kan ook onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om je kantine commercieel te exploiteren: bijvoorbeeld als gebruik van een kinderopvang of BSO.

Tip: gebruik hiervoor je netwerk of eigen leden. Nodig ze uit om mee te denken over nieuwe initiatieven om je vereniging financieel nog gezonder te maken. Zorg dat de ideeën gedragen worden door je eigen leden en vrijwilligers.

Tête-à-tête-actie (TOP/LITTA, Sassenheim)

Ruud Westerbeek (voorzitter en lid van de commerciële commissie): “Onze tête-à-tête actie is al 35 jaar geleden ontstaan. In eerste instantie verkochten we rond kerst potjes met hyacintenbollen. Dat was een groot succes en daarom werd de actie in het voorjaar uitgebreid. Ongeveer twee weken voor Pasen verkochten we - tête-à-tête - potjes en schalen met kleine narcissen. De verkoop gebeurde door de TOP-jeugd en doordat het in december al vroeg donker was, werd de verkoop in het voorjaar succesvoller. De jeugd kon immers langer door.”

“Tussen kerst en oudjaar vullen vrijwilligers potjes en schalen met bollen. Deze worden in de koelcel van de sponsor bewaard en vóór Pasen gaan ze in de verkoop. Er zijn ook andere verenigingen die meeliften op deze actie. Zoals bijvoorbeeld SDO, CKV Rapid, KIOS en Helios. Naast die verenigingen vindt er ook verkoop plaats in het onderwijs, waardoor ook scholen in Hillegom, Lisse, Leiden en Delft een extraatje verdienen.”

“De afgelopen twee jaar was het door de corona-omstandigheden moeilijk om de verkoop op de gebruikelijke manier te doen. Daarom werden de schalen met bollen aangeboden aan bedrijven, die ze gebruikten als relatie – of personeelsgeschenk. Al met al is het een hele mooie bron van inkomsten. Verder ontstaat er sociale binding – overal in het dorp zie je de potjes staan - en ook onze sponsoren vinden het een leuk initiatief en dragen zelfs bij door ze in te zetten als geschenk aan hun medewerkers of relaties.”

Supermarktactie (Aurora, Haarlem)

Rob de Winter, voorzitter HKC Aurora: “Vanuit Aurora hebben we een fijne samenwerking met de plaatselijke Plus. De supermarktketen organiseerde een voucheractie waarmee verenigingen de clubkas konden spekken. Bij elke 5 euro aan boodschappen ontvingen klanten een voucher. De klant kon de voucher schenken aan een vereniging naar keuze. De voucher werd omgezet in punten en de vereniging met de meeste punten kreeg het hoogste bedrag.”

“Om meer punten te vergaren is Aurora elke zaterdag met bal en korf naar de supermarkt getogen om klanten een balletje te laten schieten en uiteraard om de voucher te vragen. Deze actie wierp zijn vruchten af. We behaalden uiteindelijk de eerste plaats en onze clubkas werd met een aanzienlijk bedrag gespekt. Voor dit bedrag werden ballen en materiaal aangeschaft.”

“Ondanks dat de supermarkt al sponsor was van Aurora leidde deze actie wel tot een nog warmere samenwerking. In de kantine hangen nu de vacatures van de supermarkt. We hopen de samenwerking nog lang voort te mogen zetten en als er weer een actie komt, zijn we uiteraard van de partij.”

Grote Clubactie (Revival, Terschuur)

Alex Berkhof, algemeen bestuurslid en coördinator Grote Clubactie bij Revival: “We doen met Revival al heel lang mee aan de Grote Clubactie. Toen zes jaar geleden de inzet en opbrengst lager waren dan eerder, was dat voor Laura Ringeling (coördinator Grote Clubactie en actief vrijwilliger) en mij het sein om dit vol enthousiasme op te pakken. Vervolgens hadden we in het eerste jaar een opbrengst van 2500 euro. Daar waren we op dat moment heel blij mee. Dit jaar zijn we uitgegroeid naar zo’n tienduizend euro opbrengst.”

“We starten nu altijd de eerste maandag na de officiële start van de Grote Clubactie. De jeugd verzamelt zich in de kantine waar we dan gezamenlijk een patatje eten en wat drinken. Dan gaan ze in groepjes verdeeld met begeleider de dorpen in om huis aan huis de loten te verkopen. Als ze terug komen krijgen ze nog een zakje chips of iets dergelijks en leveren ze het geld in en de nog resterende loten. Vervolgens krijgt ieder lid een boekje met loten mee om thuis en bij vrienden en familie nog te verkopen. Verder verkopen we Superloten bij bedrijven in onze buurt, die als extra beloning een jaar lang hun logo op onze website mogen plaatsen.” “We motiveren de leden door dus eerst samen te eten en iedereen die geholpen heeft krijg een klein cadeautje. De drie best verkopende leden krijgen een groter cadeau en verder belonen we ook alle leden die meer dan dertig, zestig of negentig loten hebben verkocht. Dat werkt heel motiverend. De jeugdleden tot en met twaalf jaar worden ook door de Grote Clubactie zelf beloond. Daar geven we ze voor op, zodat dit niet vergeten wordt. Tot slot denken we elk jaar goed na over het doel wat we aan de actie koppelen. Afgelopen jaar was dat het opnieuw aanleggen van de speeltuin bij onze velden. Het is wel belangrijk om dat doel ook goed te communiceren naar en door alle leden.”

Roterende reclameborden (KV Madjoe, Rijnsburg)

Leo van der Zwan (bestuurslid Commerciële Zaken ) en Wilfred Blankert (voorzitter): “KVV Quick Boys, één van de grootste amateurvoetbalverenigingen van Nederland, had recent de helft van de rotatieborden gereviseerd. Toen Quick Boys wilde overstappen op ledreclame waren de rotatieborden niet meer nodig. Leo kreeg dat te horen en zag direct een kans en ging voor het 33 meter lange gereviseerde deel. Onze vrijwilligers hebben het uit elkaar gehaald en van Quick Boys, dat geen vergoeding hoefde te ontvangen, hierheen overgebracht. Vervolgens hebben onder andere onze selectieleden de borden weer in elkaar gezet, zijn de borden beplakt en bij ons 60-jarig bestaan is het bord onthuld door de directeur van het KNKV.”

“Dit was een toevallige kans die voorbij kwam en waar we dankbaar gebruik van maken. Onze sponsorcommissie - vier leden - beheert een actieve groep van nu bijna vijtig sponsoren. Deze groep steunt Madjoe al jarenlang financieel en met natura. Door goed te netwerken, komen daar ieder jaar nieuwe sponsoren bij. Een plek op het roterende reclamebord is nu een onderdeel van alle mogelijkheden, zoals shirtreclame, balsponsor of website dat ook zijn.”

“Dit bord levert ons sowieso meer inkomsten op. De plekjes op het rotatiebord worden voor drie jaar vastgelegd – minimale afname van zes meter - met automatische verlenging. De bestaande sponsoren konden als eerste inschrijven tegen een voordeliger tarief. De graphics zijn ontwikkeld en ontworpen door (ook weer) een sponsor van onze vereniging. Daarnaast levert het ontzettend veel publiciteit op, omdat deze rotatieborden uniek zijn in de korfbalwereld. Uiteindelijk staan er veel nieuwe bedrijven op de rotatieborden, wat toch weer nieuwe contacten en opbrengsten genereert.”