Eerste jaren cruciaal bij ledenbehoud
Wat kun je doen om leden te behouden?
Korfbalverenigingen steken veel energie in het werven van nieuwe leden. Met jaarlijks gemiddeld twintig nieuwe leden per vereniging levert dit mooie resultaten op. Wel blijkt dat het lastig is om nieuwe leden te behouden. Uit cijfers blijkt dat meer dan de helft van de nieuwe korfballeden het lidmaatschap binnen drie jaar weer opzegt. Ledenwerving is enorm belangrijk, maar ledenbehoud verdient net zo veel aandacht. Wat kun je doen om leden te behouden?
Een goede eerste indruk, een warm ontvangst van nieuwe ouders, begeleiding van jeugdtrainers, kinderen betrekken bij verenigingsactiviteiten, een goede overgang naar een nieuw team en acties om te achterhalen wat er speelt bij leden kunnen bijdragen aan ledenbehoud. Uit de cijfers blijkt dat drie verenigingen opvallend goed scoren op ledenbehoud in de eerste jaren. Bij Spirit, De Peelkorf en Oxalis is relatief weinig verloop in de beginfase van het lidmaatschap. Wat is hun aanpak?
94 procent van de nieuwe leden blijft lid bij Oxalis
Bij verenigingen is gemiddeld 43 procent van de nieuwe leden na drie jaar nog steeds lid, maar bij Oxalis is dit 94 procent. “Onze vereniging vindt aandacht voor jeugdtrainers erg belangrijk. Alle jeugdtrainers worden begeleid door de technische commissie en krijgen de kans om een KT2- en KT3-opleiding te volgen. Je merkt dat trainers dit waarderen en hierdoor met meer enthousiasme en kennis training geven. En kinderen die goede trainingen krijgen, blijven uiteindelijk langer lid. We hebben bijvoorbeeld een hele enthousiaste trainster op de Kangoeroe Klup die intensief contact onderhoudt met de (nieuwe) ouders. Zij weet de ouders en de kinderen echt bij de vereniging te betrekken. Ook wordt de overgang naar de F-jeugd goed begeleid door haar en is er veel aandacht voor ouders en het kind. Ook zijn nevenactiviteiten bij ons belangrijk. Je wordt niet lid van een korfbalvereniging, maar van een vereniging waar we naast het korfballen ook veel andere activiteiten met elkaar doen”, aldus Lisette Verheijen van de jeugdcommissie.
Aandachtig indelen van teams bij De Peelkorf
Ook De Peelkorf scoort goed op het behoud van nieuwe leden. 75 procent van de nieuwe leden is na drie jaar nog steeds lid. Het organiseren van activiteiten en aandachtig indelen van nieuwe teams speelt hierin een grote rol. “Al vanaf de Kangoeroe Klup organiseren we naast korfbal ook andere activiteiten voor de jongste jeugdteams. Daarnaast delen we bij de overgang naar een nieuwe leeftijdscategorie kinderen in eerste instantie in op basis van sociale en emotionele ontwikkeling en daarna pas op vaardigheden. Zo proberen we te voorkomen dat leden stoppen als ze naar een nieuwe leeftijdscategorie gaan”, aldus lid van de jeugdcommissie Lonneke Hendriks.
'Zorg dat je weet waarom leden bij je vereniging sporten, wat er speelt onder je leden en waarom leden dreigen te stoppen'
Mark Tissink, verenigingsadviseur cluster E
Blijvende aandacht voor nieuwkomers bij Spirit
Bij Spirit is na drie jaar nog 68 procent van de nieuwe leden lid. “We hebben veel aandacht voor nieuwkomers. Met nieuwe ouders is goed contact want we willen dat iedereen zich snel thuis voelt bij onze vereniging. Deze aandacht blijven we geven. Alle jeugdleden tot en met de D-jeugd ontvangen bijvoorbeeld een kaart voor hun verjaardag. Daarnaast hebben we goede trainers op de jeugdteams. De trainers zijn een mix van ervaring en jeugd, de trainers worden begeleid en ze hebben de keuze om een KT2-opleiding te volgen”, aldus voorzitter Corné Baatenburg de Jong.
Aan de slag met ledenbehoud
Op clubbase.sport vind je veel informatie en tips over ledenbehoud, maar ook je verenigingsadviseur en korfbaladviseur kunnen je hierbij helpen.