Sportcarrousel en persoonlijke benadering leveren veel nieuwe leden op bij Noordenveld

Korfbalvereniging Noordenveld uit Roden wist in 2020 25 jeugdleden te werven en zo te groeien naar ruim tweehonderd leden. Een prestatie, die ook de aandacht van de regionale media trok. Hoe kreeg de Drentse vereniging deze groei voor elkaar?

Noordenveld miste groei aan ‘de onderkant’ en kwam in actie. Samen met de tennis- en voetbalvereniging zette Noordenveld een sportcarrousel voor de groepen 3 en 4 op. Gezamenlijk trakteerden ze de kinderen op drie verschillende sport- en spelonderdelen en na afloop konden de kinderen zelf aangeven welke sport ze nog een keer wilden beoefenen. Daarna werden ze persoonlijk uitgenodigd om te komen trainen. “Circa vijftig procent van deze groep kinderen is lid geworden”, aldus Marjan Suurd, lid van de PR- en wervingscommissie.

Het succes van de sportcarrousel bleef niet onopgemerkt. Deze werd nogmaals georganiseerd en nu deden ook de handbal- en judovereniging mee én waren de kinderen uit groep 5 en 6 welkom. De deelnemende kinderen werden door Noordenveld persoonlijk uitgenodigd om te komen trainen en daaruit kwamen wederom nieuwe leden naar de vereniging.

Kangoeroe Klup

Naast de opzet van de sportcarrousel werd ook de Kangoeroe Klup nieuw leven ingeblazen door Anna de Boer en Romee de Rink, twee enthousiaste selectiespeelsters. De vereniging zette ‘zwaar’ materieel in om dit tot een succes te maken. Zo werd er veel reclame gemaakt via de lokale media en door mond-tot-mondreclame. Oud-korfballers met jonge kinderen werden persoonlijk benaderd en ook de broertjes en zusjes van de deelnemers aan de sportcarrousel zijn persoonlijk uitgenodigd.

Marjan Suurd: “Ze werken met vaste begeleiders en het lidmaatschap van de Kangoeroe Klup is gratis. Kinderen en ouders krijgen elke week drinken aangeboden. De Kangoeroe Klup bestaat nu uit een vaste groep van tien tot vijftien kinderen.”

'Vrienden en vriendinnentraining met pannenkoeken succesvol concept'

Pannenkoektrainingen

Tot slot koos Noordenveld voor pannenkoektrainingen. Bij een speciale training voor de D-E-F-pupillen werden vriendjes en vriendinnetjes uitgenodigd en na afloop kregen de kinderen (en trainers) pannenkoeken aangeboden. Dit succesvolle concept is een aantal keren herhaald en ook bij de Kangoeroe Klup gebruikt. Noordenveld heeft op verschillende fronten ledenwerfactiviteiten georganiseerd en kan daarbij terugkijken op een mooi resultaat. “We hebben laten zien dat ook in coronatijd succesvolle acties mogelijk zijn.”

De tips van Noordenveld

Straal enthousiasme en energie uit naar de omgeving; Maak het aantrekkelijk om mee te komen doen; Zorg dat de acties en organisatie goed staan; Laat van je zien en horen in de lokale media.

'Succes betaalt zich uit'

De succesfactoren

Dit zijn volgens Marjan Suurd (lid van de PR- en ledenwervingscommissie van Noordenveld) belangrijke factoren die tot dit succes leiden:

  • (Grote) betrokkenheid vanuit de gehele vereniging (waar mogelijk ouders inschakelen);
  • Voldoende en enthousiaste trainers en begeleiders;
  • Een aantal vaste trainers die ondersteund worden door een grote groep mensen die één keer in de twee of drie weken helpen;
  • Nieuwe mensen welkom heten; bij een eerste training is er altijd een lid van de TC aanwezig om hem/haar en eventuele ouder(s) te verwelkomen;
  • Persoonlijk contact; een lid van de PR- en wervingscommissie stuurt altijd een mail na de sportcarrousel en na de training om te vragen hoe het bevallen is;
  • Een aanspreekpunt; zorg bij de speciale trainingen voor een aanspreekpunt, die met ouders in gesprek gaat en informatie verzamelt en over de vereniging vertelt;
  • Kangoeroe Klup: vaste begeleiders, vast tijdstip en laagdrempelig (geen contributie) en wees gastvrij;
  • Nieuwe leden betalen het eerste kwartaal geen contributie, krijgen een T-shirt met hun naam en logo van de vereniging. De shirts worden op een speciaal moment aangeboden (rond wedstrijden van de selectie) en hangen aan een (aan)waslijn;
  • Aandacht in de regionale media; dat zorgde zelfs voor een uitgebreide reportage bij RTV Drenthe;
  • Voldoende (spel)materiaal, met name bij de kangoeroes;
  • Kinderen persoonlijk aanspreken voor de speciale trainingen en geef ze het gevoel dat ze erbij willen zijn en hun vrienden en vriendinnen ook;
  • Geef niet (te) snel op; soms begin je met een kleine groep bij een speciale training, maar een volgende keer zullen het er meer zijn.