4. Open verenigingen

Binnen het project ‘Sterke en open verenigingen die in verbinding staan met hun lokale netwerk’ streven we naar zo veel mogelijk sterke en open verenigingen, die in nauw contact staan met hun omgeving. Open verenigingen kunnen namelijk meer impact maken, zowel voor hun leden als voor niet-leden en de buurt. Hierbij sluiten we als KNKV aan op de visie van NOC*NSF.

Wat is een open vereniging?

Om te bepalen wanneer een vereniging sterk en open is, is de definitie ‘open vereniging’ van NOC*NSF is als basis gebruikt. De projectgroep heeft deze definitie aangevuld met informatie vanuit het KNKV.

Een open vereniging is een vereniging die zich openstelt voor anderen en in contact staat met haar lokale omgeving. De vereniging heeft een open houding richting haar leden, de buurt, de overheid, bedrijven en andere partijen in haar omgeving. De open vereniging weet welke partijen zich in haar omgeving bevinden, wat deze partijen van hen verlangen en wat deze partijen voor hen kunnen betekenen. De vereniging weet in te spelen op de behoeften van leden, andere betrokkenen (zoals ouders van leden en toeschouwers) en van de partijen in haar lokale omgeving. De vereniging richt haar blik vooruit, om sport en bewegen voor velen nu en in de toekomst mogelijk te maken.

Adviesgesprek

Vrijwel elke partij of organisatie in de omgeving van jouw vereniging biedt kansen. Ben je benieuwd welke kansen er in jouw ecosysteem zijn? Plan dan een online adviesgesprek met jouw verenigingsadviseur in. In een half uur maken jullie samen een omgevingsscan.

Maak een afspraak

Waarom een open vereniging?

Een open vereniging zorgt voor meer betrokkenheid van en een betere relatie met leden, betrokkenen (ouders, toeschouwers, vrijwilligers), de buurt, de gemeente en andere stakeholders. Dit kan leiden tot ledenbinding en continuïteit van het bestaansrecht. Daarnaast kan in contact staan met de omgeving er ook voor zorgen dat verenigingen weten bij welke partijen ze ondersteuning kunnen halen. Dit helpt verenigingen efficiënter te handelen en meer impact te maken.

Beweging

De open club-gedachte van NOC*NSF is een beweging, een filosofie. Hierbij is het geen kwestie van óf ‘open’ óf ‘gesloten’. De gedachtegang kan worden gezien als een ladder. Elke vereniging kan een stap op de trede zetten om meer opVoor de ideale open vereniging bestaat geen formule, want elke buurt en de daar aanwezige sportverenigingen hebben specifieke behoeften. en te worden.

Drie doelgroepen

Binnen de open club-gedachte van NOC*NSF staat vraaggericht handelen centraal. Hierbij kan worden gekozen uit drie doelgroepen: leden, betrokkenen en de buurt. Betrokkenen zijn mensen die zich al op de vereniging bevinden en geen lid zijn, zoals ouders van leden, supporters en vrijwilligers. Door in te spelen op de behoeften van deze doelgroepen, ontwikkelt de vereniging steeds nieuwe initiatieven. Zo worden de verschillende doelgroepen uitgedaagd om te sporten en uitgenodigd om betrokken te raken en te blijven.

Vier houdingen

NOC*NSF heeft de open houding van een open vereniging uitgewerkt tot vier gedragingen, die een open vereniging kenmerken. Dit zijn als het ware vier dimensies. Het is een soort stappenplan. Door deze stappen te zetten, wordt een verenging steeds meer open.

  • Open cultuur: een vereniging moet zélf willen en voelen dat ze de blik naar buiten willen richten. Dus een vereniging dient te bepalen wat voor vereniging zij zijn, wat ze willen zijn en welke stappen ze gaan zetten.
  • Vraaggerichtheid: de vereniging vraagt aan haar leden en haar aan omgeving: wat verlangen zij van de vereniging? Wat kan de vereniging voor hen betekenen?
  • Ondernemerszin: de vereniging gaat iets met bovenstaande kennis doen. De vereniging doet haar best om in de vraag van de leden, betrokkenen en buurtbewoners te voorzien.
  • Samenwerking: vaak leidt dit alles tot samenwerking met partijen die je kunnen helpen in het voorzien van de vraag van je leden en omgeving. Dit is het resultaat.

Drie niveaus

Een vereniging kan een open houding hebben op drie niveaus:

  • Open staan voor behoeften van leden (leden);
  • Open staan voor kansen en mogelijkheden om ook aan niet-leden, zoals ouders en toeschouwers, iets te bieden (betrokkenen);
  • Open staan voor de directe omgeving van de vereniging (de buurt, overheid, bedrijven en andere relevante partijen).

Visie

In 2022 heeft het KNKV het Strategisch Plan 2023+ ‘Korfbal beweegt mens en maatschappij’ ontwikkeld. Vanuit deze strategie wil het KNKV de komende jaren impact maken. Uit onderzoek blijkt dat verenigingen efficiënter kunnen zijn en meer impact kunnen maken als zij samenwerken met partijen in hun omgeving. Wij streven dus naar verenigingen die in contact staan en samenwerken met hun omgeving.

Verenigingsondersteuning blijkt voor veel verenigingen op dit moment een grote jungle te zijn. Verenigingen weten niet waar zij voor welke ondersteuning moeten zijn. Door meer in contact te komen met de omgeving, komen verenigingen erachter bij welke partijen zij welke ondersteuning kunnen halen. Om deze reden is NOC*NSF momenteel bezig met het opstarten en pilotten van één-loket-functies, waarbij wordt uitgezocht wat efficiënter kan. Het doel is om in de toekomst één sport- en beweegloket te hebben in elke regio. Het KNKV sluit aan bij deze landelijke ontwikkeling.

Op dit moment biedt het KNKV allerlei ondersteuning aan, maar de komende jaren wil het KNKV zich qua ondersteuning gaan richten op de sportspecifieke onderwerpen (zoals opleidingen voor trainers en coaches, sportontwikkeling en topsport). Sport-generieke ondersteuning (zoals accommodatiezaken, financiën en gezonde sportkantine) kunnen verenigingen uit hun lokale omgeving halen. bij het loket uit de visie van NOC*NSF.

De komende periode is het belangrijk dat verenigingen de weg leren te vinden naar de lokale partijen die iets voor hun kunnen betekenen. We focussen er binnen daarom op dat verenigingen in contact komen te staan met hun lokale omgeving en de partijen in hun lokale omgeving leren kennen.