Social media: een tool voor meer zichtbaarheid, beleving en verbinding
In het huidige tijdperk zijn social media een krachtig middel geworden om korfbalvereniging te verbinden met hun leden, fans en de korfbalcommunity. Het KNKV streeft ernaar om de zichtbaarheid en beleving van korfbal op sociale platforms te vergroten. Elise Koning, contentmedewerker binnen het KNKV, vertelt: "Door aanwezigheid op verschillende kanalen, elk met een eigen doelgroep, kunnen we een breed publiek bereiken en de beleving en verbinding binnen de sport vergroten."
Foto: Helly Bonet
Zichtbaarheid en beleving
Het KNKV heeft het afgelopen jaar flink stappen gezet op het gebied van online zichtbaarheid en beleving. Inmiddels worden wekelijks duizenden volgers bereikt met eigen korfbalcontent. Elise Koning is één van de contentmedewerkers van het KNKV. "We werken met een contentkalender, waarin we onze content zo goed mogelijk proberen te plannen", vertelt ze. "In het Korfbal League-seizoen delen we wekelijks veel video's van mooie acties uit de Korfbal League. In het veldseizoen proberen we video's te maken van mooie velddoelpunten, want #veldisookleuk. En rondom grote, internationale toernooien krijgen de nationale selecties veel aandacht."
Om erachter te komen wat werkt, heeft het KNKV geëxperimenteerd met allerlei soorten content. "Zo weten we nu dat video's over het algemeen beter scoren dan statische afbeeldingen, al doen mooie foto's waar beleving vanaf straalt het ook vaak goed. Daarnaast zien we dat de aanwezigheid van een social crew tijdens toernooien en wedstrijden, bijvoorbeeld om korte video-interviews af te nemen, van grote toegevoegde waarde is. Volgers vinden het leuk om de spelers van topteams en TeamNL Korfbal op die manier beter te leren kennen."
Alle inzet heeft gezorgd voor een flinke groei in bereik. "Op Instagram bereiken we met ons account @korfbal.nl, gericht op korfbalfans, gemiddeld zo'n 30.000 accounts per video, soms nog meer. En dat gemiddelde stijgt gestaag. Op de accounts van @Korfbalverbond, dat meer is gericht op de verenigingen, is het bereik niet zo hoog, maar zien we wel een flinke groei en merken we ook dat we onze doelgroep steeds beter bereiken."
Ambassadeurs
"Behalve dat we zoveel mogelijk mensen willen bereiken met onze eigen accounts, willen we korfballers ook stimuleren om online ambassadeurs van de sport te worden. Daarom helpen we hen een grote following op te bouwen. Vervolgens kunnen ze de sport promoten onder steeds meer volgers en nieuwe fans aantrekken", legt Elise uit. "De atleten van TeamNL Korfbal hebben hier de laatste jaren echt stappen in gezet. Zij delen hun deelname aan toernooien, laten hun leven als topsporter zien en delen daarnaast persoonlijke ervaringen."
TeamNL Korfbal-spelers Fleur Hoek en Ran Faber zijn goede voorbeelden, ziet Elise. "Ze nemen hun volgers regelmatig mee in hun topsportleven. Ze geven bijvoorbeeld inzicht in hun trainingsschema's, wedstrijden en persoonlijke hoogtepunten. Dat vinden volgers leuk om te zien, dus we moedigen dit zeker aan." Ze voegt toe: "Dat we hen nu als voorbeeld nemen, betekent niet dat je in TeamNL Korfbal hoeft te spelen om ambassadeur van de sport te zijn. Je korfballeven en -ervaringen delen en zo een ambassadeur van de sport worden kan altijd!"
Foto: Marco Spelten
Volg jij ons al?
Voor verenigingen
Instagram: @Korfbalverbond Facebook: @KNKVNL X: @Korfbalverbond
Voor korfbalfans en sportliefhebbers
Instagram: @korfbal.nl Facebook: @korfbal.nl TikTok: @korfbal.nl
Voor oranjefans
Instagram: @TeamNLKorfbal Instagram: @jongoranjekorfbal Facebook @TeamNLKorfbal
Meteen aan de slag!
In het artikel Aan de slag met ledenwerving? Op deze 3 onderwerpen kun je focussen! eerder in dit magazine, gaf Erik Broeren van het KNKV al tips over het oprichten van een eigen social crew binnen je vereniging en het werken met een contentkalender. Wil je meteen aan de slag? Elise geeft hiernaast graag nog wat praktische handvaten, die je helpen mooie content te maken!
Foto: Jurjen Smid
1. Gebruik Canva voor visuals "Canva is een laagdrempelige website en app waar je makkelijk mooie designs kan maken. Maak een keer een vast design wat bij je vereniging past. Dat kun je dan het hele seizoen gebruiken om bijvoorbeeld wedstrijden of andere evenementen aan te kondigen."
2. Gebruik CapCut voor video’s "Video's maken: het klinkt lastig, maar dat hoeft het niet te zijn. Met een app als CapCut is het monteren van video's een eitje. Film bijvoorbeeld een mooie goal en zet daar een populair muziekje onder. Ook leuk voor de spelers om zichzelf terug te zien op de socials van de vereniging!"
3. Bedenk vaste ‘rubrieken’ "De uitslagen van het weekend, team van de week, vrijwilliger in de spotlight... Met vaste rubrieken is het makkelijker om je socials te vullen! Zo hoef je niet elke week de creatieve pet op te zetten."
4. Plan je content in "Wist je dat je op veel platforms je content ongeveer een maand vooruit kunt plannen? Neem een moment waarop je al je content verzameld, plan ze in, en je hebt er de rest van de maand geen omkijken meer naar!"
5. Laat je leden vlogs maken "Video’s werken altijd goed op Instagram. Doelpunten zijn leuk, maar betrek je leden ook eens door bijvoorbeeld te vragen of ze een dagvlogje willen maken op een wedstrijddag! Je leden maken je vereniging, dus hun persoonlijke verhalen zijn leuk om te delen!"
Foto: Jurjen Smid
Heb je vragen of wil je hulp?
Kan jouw vereniging hulp gebruiken bij het opzetten van de social media? Of wil je als speler aan de slag met je socials om een echte ambassadeur van de korfbalsport te worden? Neem dan contact op met elise.koning@knkv.nl. Wellicht kunnen we je helpen!