Aan de slag met ledenwerving? Op deze 3 onderwerpen kun je focussen!
Ledenwerving: het is een uitdaging voor elke vereniging. Als KNKV inspireren we je graag om met dit thema aan de slag te gaan. Hoe zijn bijvoorbeeld de contacten met de scholen in de omgeving? Welke doelgroepen zijn al actief bij jouw vereniging? En hoe zichtbaar is korfbal in jouw regio? Met onderstaande drie onderwerpen kan jouw vereniging aan de slag met ledenwerving!
Foto: Jeroen van den Berg
Korfbal op school
Korfbal op school is een van de grootste thema's uit dit magazine. Scholen vormen namelijk een grote vijver van potentiële leden! Manieren om de plaatselijke school of scholen te betrekken bij je vereniging, zijn er legio. Motiveer je jonge trainers zich aan te melden voor Next Generation Korfbaltrainers #MDT. Of onderzoek de mogelijkheden om een Korfbalklas op te zetten op de middelbare school in de buurt.
Een andere goede manier om potentiële leden kennis te laten maken met de korfbalsport en je vereniging, is een schoolkorfbaltoernooi. Daar hebben ze bij Unitas/Perspectief wel kaas van gegeten. Afgelopen maand werd daar voor de 58e keer een schoolkorfbaltoernooi georganiseerd. "Dit jaar deden er maar liefst 254 teams mee, ongeveer 2.000 kinderen", aldus een trotse Robert den Hartog. "We nodigen alle basisscholen in Harderwijk uit en op een enkele uitzondering na doet elke school jaarlijks mee. Dit jaar deden er 21 verschillende scholen mee. Een school heeft zelfs 29 teams ingeschreven!"
Foto: Unitas/Perspectief
Een toernooi organiseren kun je niet alleen, weet Robert. "We hebben regelmatig afstemming met het schoolvoetbaltoernooi in Harderwijk. En binnenkort gaan we een keer om tafel met de organisatie van het schoolkorfbaltoernooi in Veenendaal. Zo leren we van elkaar om de toernooien verder te verbeteren." Verder werkt de organisatie ook samen met lokale instanties. "We hebben bijvoorbeeld nauw contact met GA! Harderwijk. Zij verzorgen gymlessen op scholen en bieden in de periode voor het toernooi korfbal aan." Ook vanuit de vereniging is het draagvlak groot. "Veel leden pakken via de school trainingen op voor de deelnemende teams."
'Kinderen die mee komen trainen, geven aan dat het schoolkorfbaltoernooi het moment was waarop ze enthousiast zijn geworden.'
- Robert den Hartog, Unitas/Perspectief
De organisatie van het toernooi is een hele klus, maar volgens Robert is het dat zonder twijfel waard. "We delen tijdens het toernooi flyers uit, waarmee kinderen zich kunnen aanmelden. Direct na het toernooi komen er altijd veel aanmeldingen om mee te trainen. Maar ook later in het jaar melden kinderen zich nog aan en geven aan dat het schoolkorfbaltoernooi het moment was waarop ze enthousiast over de sport zijn geworden. Uiteindelijk denk ik dat het toernooi jaarlijks leidt tot zo'n 10 à 20 nieuwe aanmeldingen."
Een uitgebreid doelgroepenaanbod
Bij ledenwerving wordt vaak alleen gedacht aan de jongste doelgroep. Natuurlijk zijn jonge kinderen belangrijk voor je aanwas van onderaf, maar het liefst bied je als vereniging een leven lang korfbal aan, voor mensen van alle leeftijden. Als KNKV hebben we een breed doelgroepenaanbod, van de Kangoeroe Klup tot de RecreStars en OldStars. Bij welke doelgroepen liggen nog kansen voor ledenwerving bij jouw vereniging?
'Samen bewegen en plezier hebben zijn de belangrijkste ingrediënten.'
- Wim Van As, KV Huizen
Bij KV Huizen zagen ze een klein jaar geleden mogelijkheden voor een OldStars-team. OldStars Korfbal is geschikt voor oud-korfballers die gestopt zijn, maar ook voor senioren die nog nooit hebben gekorfbald en op zoek zijn naar een gezonde en sportieve invulling van hun vrije tijd en gezelschap van gelijkgestemde leeftijdsgenoten. “Een groep enthousiaste mensen, oud-spelers én mensen die nog nooit hebben gekorfbald, traint nu wekelijks met elkaar bij KV Huizen”, aldus Wim Van As van de vereniging. “Samen bewegen en plezier hebben zijn de belangrijkste ingrediënten voor de trainingen.”
Ook de samenwerking met de omliggende verenigingen werd opgezocht door KV Huizen. "In januari speelden we de eerste wedstrijd en van daaruit ontstond contact met Noveas uit Steenwijk. Zij wilden graag naar Huizen komen voor een wedstrijd en zo werd het idee geboren om nog een paar vereniging uit te nodigen", vertelt Wim. Een paar maanden later was het eerste OldStars-toernooi bij KV Huizen een feit. “Verenigingen uit Steenwijk, Ede en Alphen aan de Rijn hebben meegedaan aan een mooie korfbalmiddag, die werd afgesloten met een gezellige barbecue voor alle deelnemers.”
Wil jij ook aan de slag met OldStars of een van de andere korfbalvormen van het KNKV? Kijk dan hier voor meer informatie.
Foto: Remco Veenendaal, KV Huizen
Aan de slag met (social) media
Zichtbaarheid: ook verderop in dit magazine is het een thema. Als KNKV zetten we ons namelijk op zo veel mogelijk manieren in om korfbal zo zichtbaar mogelijk te maken. Ook op verenigingsniveau kun je hiermee aan de slag. Daarmee creëer je meer beleving, zowel binnen je vereniging als naar de buitenwereld. En hoe zichtbaarder je vereniging is, hoe makkelijker potentiële leden je weten te vinden!
'Om aan de slag te gaan met social media, zijn kundige vrijwilligers van groot belang.'
- Erik Broeren, KNKV
Social media zijn een belangrijk wapen om de zichtbaarheid van je vereniging mee te vergroten. "Om aan de slag te gaan met social media, zijn kundige vrijwilligers van groot belang", weet Erik Broeren van het KNKV. "Probeer binnen je vereniging een 'social crew' te vormen met een stuk of vier vrijwilligers. Jongeren tussen de 15 en 25 jaar zijn vaak niet alleen handig met social media, maar vinden het ook nog leuk om ermee bezig te zijn. Zij kunnen een contentkalender maken voor jouw vereniging, waarin staat wat op welk moment kan worden gedeeld. Vraag de social crew verder een 'style guide' ontwikkelen, met vaste, herkenbare sjablonen in de kleuren en huisstijl van je vereniging. En misschien kunnen ze ook wel aan de slag met toffe video’s voor kanalen als Instagram of TikTok."
Behalve social media, kun je ook proberen om meer zichtbaarheid te genereren in de traditionele media, zoals de lokale en regionale kanten en televisiezenders. "Ook daarvoor is een goede planning weer belangrijk, dus zorg voor een PR-kalender. Zet daarin speciale evenementen, maar ook belangrijke wedstrijden", vertelt Erik. "Om er vervolgens voor te zorgen dat de media je verhalen ook echt op gaan pikken en de PR-machine gaat draaien, is het belangrijk om contact te leggen met journalisten en zo een netwerk op te bouwen. Ook vrijwilligers die goed kunnen schrijven en/of fotograferen zijn heel waardevol. Zij kunnen persberichten schrijven en foto's maken die rechtstreeks naar de media gestuurd kunnen worden."
Foto's: KZ/Keukensale.com, Melderslo, Noviomagum, Refleks
Goed idee? Deel het!
Heeft jouw vereniging een goed idee om aan de slag te gaan met ledenwerving? Laat het ons dan weten via communicatie@knkv.nl! Wie weet zetten we jullie idee wel in de spotlights via onze kanalen.