De waarde van data voor jouw vereniging
Data spelen een steeds nadrukkelijkere rol bij het ontwikkelen van beleid, plannen en acties. Ze signaleren trends en ontwikkelingen, laten zien waar kansen liggen en bieden zo waardevolle handvatten. Het rapport ‘Sportgedrag in Nederland’ van NOC*NSF is daar een goed voorbeeld van. Hierin staat veel informatie over de drempels en drijfveren van Nederlanders per leeftijdsfase om wel of niet te sporten én wel of niet lid te worden van een sportvereniging. Interessante inzichten voor verenigingen, om bijvoorbeeld mee te nemen naar beleid en acties rondom ledenwerving en -behoud.
‘Data’: een veelomvattend begrip. Een grote verzameling gegevens die misschien ver van de praktijk en van de dagelijkse gang van zaken bij een korfbalvereniging afstaat. Maar de onderzoeken op het gebied van data kunnen juist een bron van informatie vormen, die helpen bij het maken van beleid en keuzes. Waarom gaan dingen zoals ze gaan, wat zijn de trends en ontwikkelingen en hoe kunnen die houvast bieden bij het bepalen van een koers binnen een korfbalvereniging?
Drempels en drijfveren om te sporten
In februari verscheen de rapportage ‘Sportgedrag in Nederland’ van NOC*NSF. Een gedetailleerd onderzoek naar de drijfveren en drempels van Nederlanders om wel of niet (meer) te sporten. In het onderzoek is gekeken naar factoren zoals sociale klasse, sportgedrag van ouders en de impact van levensveranderende (life-changing) gebeurtenissen. In de rapportage staan de drempels en drijfveren per leeftijdsklasse beschreven.
De belangrijkste conclusies van het rapport: er bevinden zich relatief veel potentiële wekelijkse sporters onder de niet-sportende jeugd (5-12 jaar). Bij de leeftijdscategorie 45+ ligt een kans om mensen (weer) wekelijks aan het sporten te krijgen. De grootste potentie om te gaan sporten bij een vereniging zit bij de personen die momenteel ‘commercieel’ sporten, zoals in een sportschool. Niet-sporters hebben momenteel weinig behoefte om wekelijks te gaan sporten bij een vereniging.
Inzicht in kansen en mogelijkheden
Uit de rapportage blijkt dat een (groeiende) groep mensen onvoldoende aansluiting vindt bij sportverenigingen, omdat het sportaanbod niet inspeelt op de veranderende behoeften van de sporter. Zo zien jongeren tussen 13 en 18 jaar andere hobby’s en vaste trainings- en wedstrijdtijden als belangrijke drempels om lid te worden van een sportvereniging.
Mariska Kool van het KNKV vertelt: “De rapportage geeft korfbalbestuurders duidelijk inzicht in waar kansen en mogelijkheden liggen. Op basis van de verzamelde data blijkt dat er in verschillende leeftijdsgroepen veel kansen liggen. Daarop kan actie worden ondernomen om de aantrekkingskracht te vergroten en zo leden te werven of juist te behouden. Verenigingen kunnen de rapportage dus gebruiken als ondersteunend middel.”
Verenigingsmonitor
Naast dat bestuurders veel kunnen hebben aan landelijke onderzoeken en rapportages, is er ook een onderzoek dat inzicht geeft in de specifieke situatie, kansen en mogelijkheden van een vereniging: de verenigingsmonitor. Na Pasen wordt deze vragenlijst weer verstuurd naar alle korfbalverenigingen. Verenigingen die de verenigingsmonitor invullen, krijgen na de zomer voor twee jaar lang toegang tot een benchmark dashboard. Hierin kunnen zij de resultaten van hun vereniging vergelijken met de resultaten van andere korfbal- en sportverenigingen. Door specifieke benchmarkgroepen in te stellen op basis van verenigingsgrootte en regio, worden de vergelijkingen nog relevanter en waardevoller.
“Voor verenigingen die graag aan de slag willen gaan met hun beleid en dit willen baseren op relevante feiten en cijfers, biedt de verenigingsmonitor uitkomst. Het benchmark dashboard bevat waardevolle informatie over allerlei onderwerpen. In de factsheet hieronder zie je bijvoorbeeld wat je in het dashboard ziet over thema’s als ledenbeleid en financiën”, aldus Mariska.
Vul in en vergelijk
Ben jij geïnteresseerd in data die inzicht geven in de specifieke situatie van jouw vereniging? Vul dan in april en mei de verenigingsmonitor in en krijg voor twee jaar lang toegang tot een persoonlijk benchmark dashboard!
Vul je de verenigingsmonitor niet in in april of mei? Dan is de eerstvolgende mogelijkheid om toegang te krijgen tot het dashboard pas na de zomer van 2025.