‘We willen het beeld dat buitenstaanders over korfbal hebben kantelen’
Erik Broeren over het versterken van het korfbalimago
Korfballers genieten van hun sport die zij als sociaal, dynamisch, verbindend en veelzijdig ervaren. Maar niet-korfballers kijken anders tegen de sport aan en gebruiken kwalificaties als saai, suf en ouderwets. Om dat beeld te veranderen en het imago van het korfbal te versterken, is het KNKV een speciaal project gestart.
Erik Broeren is sinds januari manager Marketing, Communicatie, Sponsoring & Events van het KNKV, nadat hij eerder dezelfde functie vervulde bij de tennisbond (KNLTB). Erik stond en staat onbevangen tegenover de korfbalsport. “Ik heb zelf geen korfbalachtergrond, maar er is wel een familieverbinding met de sport: mijn opa en oma hebben elkaar door de korfbalsport leren kennen, bij De Regenboog in Dordrecht.”
Waardes
Vanuit zijn functie is Erik verbonden aan het project ‘Het versterken van het korfbalimago’, dat dit jaar is opgestart. “Hierbij draait het om: wat willen we als korfbalverbond uitstralen en welke korfbalwaardes passen daarbij? We zijn op dit moment de waardes in kaart aan het brengen die het suffe en saaie imago, wat de sport voor velen nog steeds heeft, gaat kantelen. Daarbij onderscheiden we verschillende waardes zoals gelijkwaardig en dynamisch. Maar ook het open, toegankelijke en sociale karakter van de sport.”
'Maar wat sowieso al gaat helpen, is dat we met z’n allen veel meer gaan uitdragen wat een mooie sport korfbal is'
Activatiefase
Met die vergaarde informatie begint daarna de volgende fase in het project: het activeren en uitstralen van de waardes via verenigingen, evenementen en sponsoring. En het zichtbaar maken van de sterke kanten van de sport via web, app, influencers en andere (sociale) mediakanalen. “Daarbij moeten we kijken wat we nu al doen op dit gebied en wat er nog meer zou kunnen”, geeft Erik aan. “Maar wat sowieso al gaat helpen, is dat we met z’n allen veel meer gaan uitdragen wat een mooie sport korfbal is. Vanaf mei zullen de verenigingen actief betrokken worden bij dit project. We gaan dan samen plannen maken en kijken hoe we met de verenigingen de sport breder onder de aandacht kunnen brengen. Na de zomervakantie willen we echt gerichte acties ondernemen.”
New York Times
Erik beseft dat het veranderen van het imago van de korfbalsport een verhaal van de lange adem is. “Daarvoor moet je tijd uittrekken, maar het is mooi om te zien dat er al ontwikkelingen zijn. Op TikTok hebben we bijvoorbeeld in relatief korte tijd heel veel nieuwe volgers gekregen”, vertelt hij. “En in zekere zin behoor ik zelf ook tot de doelgroep. Eigenlijk heb ik mezelf ook moeten overtuigen hoe leuk korfbal is. Zo dacht ik dat het geen contactsport was, maar wie zelf een wedstrijd ziet, weet wel beter.”
Het artikel ‘8 Players 1 Heartbeat’: A Game Men and Women Play as Equals in de New York Times van de Amerikaanse sportjournalist Jere Longman, die tijdens de finale van de Champions League in Delft aanwezig was, vormt een mooi voorbeeld van de beeldvorming over korfbal. “Dat verhaal, geschreven door iemand die de sport tot voor kort niet kende, is een mooi middel om te laten zien wat een mooie sport korfbal is en hoe een buitenstaander die de sport heeft leren kennen daar naar kijkt.”