De kernwaarden van je vereniging

Kernwaarden zijn de basiswaarden die ten grondslag horen te liggen aan de besluiten binnen een vereniging. Er zijn verschillende manieren om tot de kernwaarden van je vereniging te komen.

Vorming van je korfbaltechnische beleid

Het technisch beleid is een afgeleide van het verenigingsbeleid, de basis van het functioneren van een vereniging. De afspraken die in het technisch beleid staan zijn leidend voor hoe de vereniging met haar leden omgaat. Maar op basis van wat maak je het technisch beleid van een vereniging? Het is hierbij belangrijk om na te denken over wie je als vereniging bent, wat je ambities zijn en waar die vandaan komen. Kernvragen die daarbij horen zijn:

  • Wat zijn de kernwaarden van onze vereniging?
  • Waarom korfballen onze leden specifiek bij onze vereniging?
  • Wat zijn onze krachten/valkuilen?
  • Waarom kiezen nieuwe leden voor onze vereniging?
  • Wat leeft in de vereniging?
  • Wat wil je bereiken als vereniging?

Kernwaarden

Wanneer een vereniging weet waar zij en haar leden voor staan, is er een duidelijke basis voor beleid. Omdat het begrip ‘kernwaarden’ nogal vaag kan zijn, staan hieronder een aantal kernwaarden voor verenigingen beschreven.

Kernwaarden kunnen niet simpelweg worden ‘besloten’ door het bestuur of de technische commissie. Kernwaarden moeten gedragen worden door alle leden van de vereniging. Het ‘ontdekken’ van je kernwaarden kan dan ook op verschillende manieren, afhankelijk van wat passend is en de voorkeur van je vereniging is.

'Kernwaarden worden ook wel basiswaarden, pijlers of merkwaarden genoemd'

Hoe ontdek je als vereniging je kernwaarden?

Er zijn verschillende manieren om je kernwaarden te ontdekken als vereniging, afhankelijk van wat bij je vereniging past. Hieronder beschrijven we een paar opties.

  • Ledenbijeenkomst: Open gesprek met (alle) leden over waar de vereniging voor staat. Nadeel van deze manier is dat vaak dezelfde mensen aanwezig zijn bij dit soort bijeenkomsten, waardoor je misschien niet de échte kernwaarden van je vereniging kan grijpen.
  • Jeugdleden bevragen: Jeugdleden zijn de basis en toekomst van je vereniging. Vraag ze waarom ze bij je vereniging korfballen, ook de allerkleinsten komen vaak met de beste antwoorden.
  • Enquête: Stuur een enquête rond met verschillende vragen over de kernwaarden van je vereniging. Voordeel is dat je veel leden kan betrekken, nadeel is dat er geen dialoog ontstaat. Dit zou overigens ook een goede basis/voorbereiding kunnen zijn voor een ledenbijeenkomst.
  • Focusgroepen: Kies diverse leden die bepaalde rollen vervullen binnen je vereniging om samen het gesprek aan te gaan. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de hoofdcoach en spelers uit seniorenteams maar vergeet juist ook niet andere rollen zoals vrijwilligers achter de bar of actieve ouders. Probeer een zo divers mogelijke groep samen te stellen zodat alle lagen van de vereniging gerepresenteerd zijn.
  • Per team kernwaarden: Vraag aan alle teams om als team kernwaarden van de vereniging naar voren te brengen en bundel deze. Waar ligt de overlap?
  • Flipovers: Zet op een thuiswedstrijddag wat flipovers op de vereniging en bevraag de mensen die langslopen. Dit is een laagdrempelige manier om alle doelgroepen te bereiken.

Zoals beschreven kunnen deze opties ook samengevoegd worden of op elkaar volgen. Belangrijk is dat er een optie gekozen wordt die het beste de kernwaarden van je vereniging kan destilleren. Voor grote verenigingen is de enquêteoptie bijvoorbeeld een goede manier om ál haar leden te kunnen betrekken, terwijl voor kleine verenigingen een ledenbijeenkomst al kan voldoen. Je hoeft de kernwaarden van je vereniging niet binnen één avond te vinden, het is vaak een langer proces waarin je steeds meer begrijpt waar de vereniging voor staat.

Good practice: Proces van technisch beleid bij Unitas/Perspectief

Tineke Bosch en Pleun van Doornik van Team Opleidingen gaan in gesprek met de Technische Commissie van Unitas/Perspectief over hoe de Harderwijkers aan de slag zijn gegaan met het updaten van het Technische Beleid.